Ces journées d’étude du 18 et 19 mars s’inscrivaient dans le cadre des Ateliers de Recherche et de Création : ARC « Type de support : livre d’artiste etc. » et ARC « Écritures numériques».
Communication :
- Caroline BERGVALL,
- François BOVIER,
- Jim DINE,
- Véronique PERRIOL,
- Annalisa RIMMAUDO,
- Federico ROSSIN,
- Matthieu SALADIN.
Dick Higgins is a printer who was born at Jesus Pieces Cambridge in 1938 but he has lived in and out of the hills of the northeastern usa Along with happenings since 1958 he also does nonperformance things of which these are several.
C’est ainsi qu’il se présente dans la biographie qu’il donne à lire dans le n° 21 de la revue-affiche futura éditée par Hansjörg Mayer à Stuttgart en 1967.
De toute évidence il nous fallait consacrer des journées d’étude à quelqu’un qui écrit, dans son livre HORIZONS:
The Poetics and Theory of the Intermedia : In many cases the critics retreated into theory that had little or no relevance to practice, at least no relevance to the practice of the only time they knew at firsthand – the art at the present. Structuralism was centered in academia and in Paris which, for the most of this period, was the most conservative of major cities – even the most conservative city artistically, in France where recent innovations have come more often from Bordeaux, Limoges, or Nice than from Paris.
Direction des journées d’étude :
- François Coadou, philosophe, historien d’art et critique d’art – enseignant à l’ENSA Limoges
- Mathias Kusnierz, enseignant en culture générale à l’ENSA Limoges
- Didier Mathieu. directeur du CDLA – centre des livres d’artistes à Saint-Yrieix-la-Perche – enseignant à l’ENSA Limoges
= = = = = = = = = =
Journées d’étude présentées conjointement à l’exposition Dick Higgins, éditeur « Tomorrow’s Avant garde today… »